Sivut

maanantai 18. joulukuuta 2017

Gösta Sundqvist ja kiinalainen horoskooppi

Viimeksi kirjoitin siitä, miten monitahoista fengshui voi olla. Tänään pohdin ihmisluonteen ristiriitaisuutta kiinalaisen astrologian valossa. Vuorossa siis Gösta Sundqvistin kiinalainen horoskooppi.

Pentille rakkaudella Timo. Niin lukee tänä jouluna isälle antamani joululahjakirjan nimilehdellä. Törmäsin nimittäin elokuussa Taiteiden yönä turkulaisen Sammakko-kirjakaupan ovesta sisälle juuri kun Gösta Sundqvistista elämänkerran kirjoittanut Timo Kalevi Forss alkoi puhua legendaarisesta Göstasta ja kirjansa taustoista. Kiehtova aihe takasi sen, että ilman kirjaa en kaupasta kotiin lähtenyt. Mikä parasta, joululahja oli jo erityisen ajoissa hommattu! Tosin meidän perheessä on tapana, että hyvät joululahjakirjat saatetaan ensin lahjoittajan taholta lukea alta pois, ja sellainen oli mielessä itsellänikin.

Enpä kirjaa avatessani arvannut, millainen mielenmyllerrys siitä aiheutuisi. Sen lisäksi, että kuuntelin Leevi and the Leavingsin koko tuotannon läpi ja jäin siihen sydänjuuriani myöten kiinni, niin tyrmäävää oli myös se, että Gösta Sundqvist kuoli vain 46-vuotiaana, vuonna 2003. Tänä vuonna hän olisi täyttänyt 60, jos vain olisi pysytellyt hengissä eikä olisi antanut sydämensä tehdä tenää. Epäilemättä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi hänestä saatiin kirja markkinoille ja aivan ansaitusti. Gösta on idoli monelle, niin minullekin. Hän vain oli jäänyt pitkäksi aikaa muistini unholaan, enkä ollut oman elämän kiemuroissa edes oikein reagoinut hänen poismenoonsa.

Oma suhteeni Göstaan on kuitenkin sama kuin monella muulla: kouluaikoinani 90-luvulla Leevi and The Leavings oli suosituimmillaan. Meiltä löytyi opettajanhuoneesta Samettihousuinen mies, ja eikös luokan poikia riemastuttanut, että tältä "meni kortsuja koko pakkaus". Sopivasti lihava alkoi myös tulla jo korvista ulos, vaikka luokan tytöt olivat pahimmillaan anorektisen laihoja. Teuvo, maanteiden kuningas kuulosti korvaani vielä traagisemmalta, sillä ukkimme nimi oli Teuvo eikä hänkään enää koskaan tullut takaisin. Göstan sanoituksien takaa löytyi koko maailma, vaikka ne yleensä olivatkin isojen poikien aineistoa. Niille hihittelivät niin teinit kuin tenusedätkin.

Muistan lämmöllä radio-ohjelmia, kuten Koe-eläinpuistoa, jota kuuntelimme koko perheen voimin perjantai-iltaisin matkailuautossa matkalla jonnekin pois kotoa. Onneksi kyseessä ei sentään ollut Pimeä tie, mukavaa matkaa vaan pääsimme aina ehjänä perille. Radiokuunnelmista mieleen on jäänyt etenkin lentoemäntä Tarja "Loppana" Loponen, jonka jakkupuku oli aina haaroista paikattu. Jakkupukuja käytin minäkin yläasteella ajan muodin mukaisesti ja siihen aikaan vaatteita vielä korjattiin paikka paikan viereen, joten hahmoon oli helppo samaistua ja hihitellä takapenkiltä. Göstan jutut iskivät niin isään kuin tyttäreen.

Kun luin elämänkerrasta Göstan luonteen lujuudesta ja erikoisesta mielenlaadusta, jäin väkisinkin miettimään miehen horoskooppia. Mikähän eläin se oikein oli? Ei auttanut muuta kuin ottaa selvää, eli tein hänelle kiinalaisen neljän pilarin astrologisen kartan. Sitä kun on paljon helpompi tutkia näin postuumisti, kun kaikki elämän mutkat ja kierrokset on jo eletty ja kirjan kansiin pantu. Voi yrittää tutkia miksi elämä loppui niin lyhyeen ja niin äkisti.

Elämänkerta paljastaa, että Gösta omistautui intohimoilleen, musiikille, leffoille, käsikirjoittamiselle ja jalkapallolle. Hän teki muita hommia vain maksaakseen elinkustannukset ja siirtyi kokopäiväiseksi artistiksi heti kun se taloudellisesti oli mahdollista. Studiossa Gösta oli pomo, joka kuuli biisit päässään ja toteutti vain omaa näkemystään, josta muilla ei juuri aavistusta ollut. Rahat menivät sitä mukaa kun tulivat (kuulostaa ihan Tiikeriltä tai Apinalta), eikä Gösta oikein osannut säästää niitä pahan päivän varalle. Oman jalkapallojoukkueen ylläpitoon upposi enemmän tienestiä kuin sitä oli loppuaikoina enää tulossakaan.

Tinkimättömyydestään, erakkoluonteestaan ja muita artisteja kohtaan lauotuista tiukoista kommenteistaan huolimatta Gösta oli joviaali suupaltti, joka tuli hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, aivan kuten radio-ohjelmissaankin. Hänessä oli siis koko joukko kiehtovia ristiriitoja. Gösta oli samaan aikaan omiin oloihinsa vetäytyvä erakko ja sulava seuramies, joka keräsi aineistoa lauluihinsa muiden ihmisten joskus karuistakin elämänkokemuksista. Tämä menestysbiisejä suoltava muusikko ei koskaan keikkaillut tai suostunut näyttämään naamaansa musiikkibisneksen juhlissa. Bändi ei myöskään koskaan treenannut, vaan meni suoraan studioon äänittämään. Hän oli oikeasti se laulava talonmies paljon ennen Sepi Kumpulaista, mutta pinnan alla kupli älykäs lahjakkuus. Tämä talonmies ei suostunut kulkemaan julkisilla, vaan vaati että hänet noudetaan kotoa studioon.

Gösta oli nuori mies, joka näytti ikäistään huomattavasti vanhemmalta. Hän lauloi juomingeista ja krapuloista niin asiantuntevasti, että minullekin oli todellinen yllätys, että hän ei itse käyttänyt alkoholia. Hän teki biiseihinsä rasvaisia ja pervoja sanoituksia, mutta eli itse kunniallisesti ja onnellisesti saman vaimon kanssa alusta loppuun saakka ilman naisseikkailuja. Missä niitä naisia olisi tavannutkaan, kun ei erakkoluonne missään käynyt, kapakoissa varsinkaan. Edes ulkomailla Gösta ei tietämän mukaan koskaan käynyt, mutta kirjoitti paljon lauluja matkustamisesta. Hänellä oli suomenruotsalainen perhetausta, mutta itäsuomalainen juntti-imago tuuheine partoineen ja tennissukkineen. Mies, jonka kaikki luulivat tulevan Pohjois-Karjalasta saman nimisen hitin vuoksi, mutta joka syntyi ja kuoli bättre folkin Espoossa. Kirjasta käy mm. ilmi, että Espoon kaupunginjohtaja vastusti henkeen ja vereen patsashanketta Göstan kunniaksi, koska sanoi, että tämä oli syntynyt Pohjois-Karjalassa ja oli vain hyvin ohuesti espoolainen. Gösta onnistui huijaamaan liki koko kansaa laulamalla kaipuusta Pohjois-Karjalaan ja verkkarihousuissa kaljan juomisesta auringonnousuun. 

Katsotaan siis mitä kiinalainen astrologia tästä omaleimaisesta totuudenvääntäjästä sanoisi. Gösta Sundqvistin vuosieläin on musikaalinen nokittaja Kukko - tarkemmin vielä Tulikukko. Mitäs ammatteja Kukolle muuten suositellaan? Gerry Maguire Thompsonin Johdanto kiinalaiseen astrologiaan -kirja mainitsee mm. esiintyjän, laulajan, juontajan ja muusikon. Tuota kaikkea Gösta olikin. Tulikukosta sanotaan lisäksi, että se on temperamenttinen, draamantajuinen, viihtyy auktoriteettiasemassa ja on huono delegoimaan, sillä luottaa vain itseensä tärkeissä asioissa. Hänen kanssaan studiossa työskennelleet voivat vahvistaa tämän sataprosenttisesti. Kuriositeettina sanottakoon, että Tulikukon tulee varoa stressiä, sillä se käy sydämen päälle. Ja sydänkohtaukseen Gösta sitten menehtyikin.

Kuukausieläin on laskelmoiva ja sinnikäs Käärme. Puukäärme on kuitenkin humaanimpi ja epäitsekkäämpi kuin muut Käärmeet ja aidosti toisista välittävä ja auttavainen. Tasainen perhe-elämä on Puukäärmeen arvoasteikon kärjessä. Göstan kohdalla tämä pitää taas prikulleen paikkansa. Myös Käärmeelle povataan uraa musiikin parissa yhtenä vaihtoehtona.

Päivän eläin on itsepäinen ja ahkera Maahärkä, joka kyntää yksin uraansa ja jota Gösta myös fyysisesti muistutti. Härkä ei ole joukkuepelaaja, hän nauttii yksin puurtamisesta ja kiinnittää suurta huomiota yksityiskohtiin. Hän olettaa, että muut suhtautuvat projektiin yhtä suurella hartaudella kuin hän itsekin. Maahärkä on rehellinen, suora ja miellyttävä seuramies. Niin kuin Göstakin. Syntymäkellonaikaa ei ole tiedossa, joten en voi sanoa tuntieläimestä tai elämäntalosta mitään. Huomioitavaa kuitenkin on, että Kukko, Käärme ja Härkä yhdistyvät kartassa ja muodostavat Ajattelijoiden yhdistelmän. Tämän henkilön päässä siis surisi ja pörräsi ja synapsit lähettivät sanomaa eteenpäin salamannopeudella. Toisinsanoen, järki leikkasi kuin kuuma veitsi voita.

Itse-elementti on Yin Maa (Ji), pehmeä multainen maa. Gösta oli maanläheinen heppu, jossa Yin Maan ominaisuudet, kuten elefantin muisti ja kontrolloiva luonteenpiirre olivat vahvoina. Hänen astrologinen karttansa onkin tyypiltään mielestäni Voimakas tai Tasapainoinen Maa, tosin tarkka syntymäkellonaika valaisisi asiaa lisää. Gösta imi ympäristöstä kuulemansa tarinat ja kirjoitti ne ulos lauluiksi ja radiohupailuihin. Yleensä tehtiin joko his way or the highway - kompromissit eivät olleet Göstan mieleen. Jos tarjolla oli suuria summia rahaa, mutta sen eteen olisi pitänyt tinkiä omista periaatteista, rahat jäivät tiskiin. Tämäkin on Yin Maan ominaispiirteitä. Yin Maa on myös nopea liikkeissään ja hyvin tuottelias kuin muheva multa, johon kylvetään siemeniä kasvamaan: siitä kertoo Göstan tapa kirjoittaa laulunsanoja studiossa juuri hetkeä ennen levyttämistä. Monella ei olisi pokkaa siihen eikä kykyäkään.

Pääsemme totuuden jäljille etenkin tutkimalla kiinalaisen astrologian San Sat -tähtiä. Minun ei tarvitse yrittää etsiä mitään kiven ja kannon alta ja tehdä tulkintaa, sillä tässähän se kaikki loksahtaa paikoilleen ihan yrittämättä. Käytän alla muutamaa suoraa lainausta (Kirsi Niemelän konsulttikoulutuksen kurssimateriaalista), jotta näette, etten ole säveltänyt mitään omasta päästäni.

Päivänpilarin kohdalla on Wah Koi, josta sanotaan mm. näin: "Älykäs ja luova, taiteilija, laulaja tms. Älykäs esiintyjä, joka välttelee julkisuutta. Aina liikkeellä oleva mieli, joka ei ole kiinnostunut rahasta: ei tiedä miten rahasta huolehditaan. Yksinäisyys ja elämän yksinkertaisuus tyypillisiä piirteitä". Osuu ja uppoaa! Göstahan on kuin Wah Koin ruumiillistuma. Myös onnenpilareista löytyy Wah Koi, ja samaan aikaan kun tämä onnenpilari alkoi vaikuttaa, Gösta lopetti haastattelujen antamisen. Tämäkin viittaa yksinäiseen oman tien kulkijaan, joka ei ole sinut julkisuuden kanssa. 

Vuosipilarista löytyy aika tuhti annos johtajuutta ja vahvaa persoonaa, sillä Göstalla on Yute Jeung, Jeung Sing ja vielä Man Cheung vuosieläimen kohdalla. Tiedän, että nämä termit ovat sinulle todennäköisesti täyttä hepreaa eli kiinaa, mutta otetaanpas selitykset esille, niin pääset hyvin tulkinnasta kärryille.

Yute Jeung merkitsee todellista johtajuutta ja se on kaikkein voimakkain juuri vuosipilarissa, kuten Göstalla. Hän oli pomo syntymästään lähtien ja muiden tahtoon alistuminen otti luonnon päälle. Jeung Sing viittaa myös johtajuuteen, ihmiseen jolla on valtaa muihin, johtoasema. No, Göstan musiikki otti valtaansa koko Suomen ja hän oli Leavingsien johtohahmo. Man Cheung on tieteen ja opiskelun tähti. Göstalla loppui koulunkäynti lyhyeen (ne kahnaukset auktoriteettien kanssa, näes), mutta Man Cheung voi viitata myös hyvin älykkääseen ihmiseen, joka ei ole käynyt kouluja. Juuri tällainen Gösta Sundqvist oli.

Kuukausipilarista löytyy vielä aggressiivinen voiman ja vallan tähti Yeun Yan. Göstalla tuntui olevan jotain hampaankolossa useita julkisuuden henkilöitä kohtaan ja hän kuittaili näille lehtien palstoilta käsin, etenkin Juicea hän ei voinut sietää. Olisiko vihamielinen Yeun Yan -tähti näiden antipatioiden takana?Voimakkaassa kartassa tämä alkaa mennä jo negatiivisen puolelle ja siksi voitaisiin sanoa, että Göstalla johtajuus ja nokittelu saattoi välillä mennä överiksi. Vain hän oli oikeassa ja ihan kaikki sanavalinnat eivät olleet aina niitä parhaita. Elämänkerran kirjoittaja nimitti Göstaa välillä "valehtelijaksi" ja "kusettajaksi" - toki ei itse kirjassa, vaan Taiteiden yön tapahtumassa. Ehkäpä keltainen neste välillä meni väärään suuntaan, kuka tietää. Mutta ei kaikki kultaa mikä kiiltää - jokaisella on omat heikkoutensa ja tämä YY-tähden tuoma aggressio ja halu olla ylivoimainen muihin suomalaisiin muusikoihin nähden taisi olla se Göstan heikko tai sokea kohta.

Entäpä miksi Gösta oli niin piintyneen ellei jopa pakkomielteisen kiinnostunut seksistä? Yritäpä kuunnella laulutekstejä päivällispöydässä sukulaisten kanssa ja jo alkaa puna nousta poskille tai joku saa äkillisen yskänkohtauksen. Meidän suvussa on muun muassa yksi Kyllikki ja voit laulusta kuunnella mitä hänestä sanotaankaan! Toki voidaan väittää, että Gösta Sundqvist vain puki sanoiksi suomalaisten raavaiden miesten tuntoja, mutta jotain siinä taustalla kyllä on. Astrologiselta kartalta löytyy lapsuusvuosilta negatiivinen HYS-tähti, joka viittaa yleensä johonkin seksiskandaaliin. 4-13-vuoden herkässä iässä on saattanut olla jokin voimakas kokemus, mistä johtui, että Göstan lauluista ei myöhemmin sänkypuuhia puuttunut. 

Oma tulkintani on, että Göstan kohtaloon kuolla niin nuorena liittyy metallielementin ylivalta. Metalli näyttäisi olevan hänen vältettävä elementtinsä ja samalla myös saavutusten ja aikaansaannosten, eli "lasten" elementti. Hän likipitäen kuoli työnsä ääreen. Kuolinvuosi oli Vesilampaan vuosi. No missäs se metalli siinä on? Pieni tutkiminen paljastaa, että Lampaan vuosi törmää Göstan päivän eläimeen Härkään. Tällöin avautuu nk. Maon hauta, josta purkautuu ilmoille runsaasti metallia. Koska Göstan niukoissa onnenpilareissa ei ole Lammasta, niin ainoa keino Maon haudan avaamiseksi on törmäys Lampaan vuoteen (joka 12. vuosi). Tämä metallin voimakas lisäys vaikuttaa kohtalokkaalta. Meneillään oleva onnenpilari oli lisäksi Metallirotta - taas lisää metallia ja vettä. Metalli kerta kaikkiaan vie itse-elementti Maalta kaikki voimat ja tämä näkyi myös menestyksekkään levytysuran hiipumisena ja työpaineiden kasvamisena radiokuunnelmien parissa.

Tämän lisäksi aika karulta kuulostaa, että kuolinkuukausi elokuu oli Metalliapinan kuukausi, eli tuplasti metallia, ja kuolinpäivä 16.8.2003, Metallikukon päivä, oli tuplametallia myös (Apina ja Kukko ovat molemmat metallieläimiä). Kuolinpäivänä Gösta oli siis hyvin metallisissa tunnelmissa, mikä saattoi verottaa hänen voimiaan ja käydä sydämen päälle. Viiden elementin teorian mukaan Tuli, johon sydän ja verenkierto liitetään, sulattaa metallia, mutta asiaa voidaan ajatella myös toisinpäin. Suuri määrä metallia heikentää tulta, sillä metalli voimistaa vettä, tulen vihollista. Vesilampaan vuodessa oli myös vettä mukana sammuttamassa Göstan sisäistä tulta. Lopulta sydänvaivaisen Göstan elämä päättyi ennen aikojaan, ihan helposti tuohon lukuun 46 olisi voinut pistää vielä puolet päälle. Viimeisen onnenpilarin nimi oli muuten Chua, "loppu" ja siinä esiintyi EGA, Eastern Guardian Angel. Ei se suojelusenkeli siellä varmaan ihan aiheetta ollut.

Tässä siis tällainen hieman pintapuolinen katsaus Gösta Sundqvistin elämään ja poismenoon kiinalaisen astrologian näkökulmasta, toki vain minun versioni. Kartan yksityiskohtiin vielä enemmän sukeltamalla voisi löytyä lisää mielenkiintoisia seikkoja, mutta ehkä paras tapa muistella Göstaa on pistää levy lautaselle ja nauttia hänen työnsä hedelmistä. Sillä sitä hän itse toivoi. Omat suosikkini hänen tuotannostaan ovat tällä hetkellä En tahdo sinua enää, Unelmia ja toimistohommia, Pihlajankukka ja Rakkauden työkalu. Sekä tietysti Pohjois-Karjala. Kippis sille! Laulamme laulujasi aamunkoittoon.


Gösta Sundqvist ja kiinalainen horoskooppi. Sehän voisi melkein olla radiokuunnelman nimi.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti