Sivut

sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Mitä fengshui on tuonut elämään

On jälleen fengshui-blogihaasteen aika. Tällä kertaa aihe onkin sangen haastava, sillä Sari ehdotti, että kertoisimme mitä hyvää fengshui on tuonut meidän omaan elämäämme. Millaisia muutoksia fengshui on saanut aikaan? Tämä on hyvä kysymys.

Kun kuulin ehdotuksen aiheesta, jouduin oikein useamman päivän ajan miettimään, että mitä se omalla kohdallani merkitsee. Keksinkö konkreettisia muutoksia? Miltä ajalta? Milloin tämä kaikki oikein alkoikaan? Mikä elämässäni on fengshuin myötä oikeasti muuttunut? Aihe on oikeastaan sellainen, ettei sen alkua tai loppua näy, joten käyn käsiksi siihen jostakin keskivaiheilta. Vaikka tästä.

Kun mietin mitä muutoksia ja konkreettisia tuloksia fengshui on tuonut elämääni, joudun tutkimaan sekä elämäni tapahtumia että asenteitani syvällisesti. Ei auta miettiä, mitä huonekaluja olen uusinut tai mitä seinävärejä vaihtanut. Sillä se suurin muutos on ehdottomasti ollut sisäinen ja henkinen muutos. 

Kaverit ainakin voivat sanoa, että puheenaiheeni ovat muuttuneet sellaisiksi, ettei niistä aina ota selvää! Energia sitä, fengshui tätä ja astrologia tuota. Katsantokantani elämään on ikään kuin kääntynyt ihan eri asentoon. Kun katson sisustusta, niin peili ei ole peili eikä hylly ole enää hylly. Se on joko uhka tai mahdollisuus fengshuin kannalta. 

Tähdetkään eivät enää lennä pelkästään yötaivaalla, vaan niiden lentorata löytyy nykyään luoshu-kaaviosta ja kotoa. Olen siis oppinut uuden tavan tarkastella niin ympäristöä, koteja, elämää ja energioita. Ja ymmärtänyt, että ei ole vain yhtä ratkaisua, yhtä näkemystä.

Jos nostetaan se musta kissa ensin pöydälle, niin fengshui ei ole tehnyt minusta rikasta tai vaurasta. Rahani ovat lienee kadonneet suoraan tililtä eteisen tuulitunnelia pitkin keittiön ikkunasta ulos tai sitten vaurastumiseni on valunut kaakon alueen vessanpöntöstä mutkitellen kohti jätteenkäsittelylaitoksen ruskeaa aukkoa. Mutta onneksi kiinalaiset käsittävät hyvinvoinnin perinteisesti eri tavalla kuin me länsimaalaiset! Olen saanut syödäkseni, minulla on katto pään päällä ja mahdollisuus tehdä asioita tarvehierarkian yläpäästä, eli toteuttaa ja kouluttaa itseäni. Olen siis saanut hyvinvointia ja suotuisia siunauksia monella tavalla, mutta niitä täytyy pysähtyä miettimään ja arvostamaan arjen tohinan keskellä. Jos arvotamme hyvinvoinniksi vain lompakon paksuutta, se saattaakin joissain tapauksissa kääntyä pahoinvoinniksi, kun arkea täytyy rahoittaa tekemällä hermojen päälle käyvää duunia.

Jos käännetäänkin käsipeili toisinpäin, eli peilaamaan fengshuin liikkeelle laittamaa sisäistä muutosta, niin koskaan ennen en ole tuntenut sisäistä maailmaani rikkaammaksi kuin juuri nyt. Olen kuin Liisa Ihmemaassa, kaiken uuden ja ihmeellisen edessä nappisilmät suurina ja avoimina, miettimässä onko maailma vääntynyt uuteen muotoon vai onko katsojassa vikaa. Fengshuin silmälasein ympäristö ja elämä kun on alkanut näyttää aivan erilaiselta.

Kotini on kyllä muuttanut värejään, ehkäpä siitä on tullut ”fengshuimaisempi” ja harmonisempi. Koska asun kerrostalossa, siinä samassa asunnossa kuin ennen fengshuita, en ole voinut pistää ”kaikkea uusiksi”. Kuulostelen edelleen mitä kämppäni minulle kertoo vuosi vuodelta ja mitä asuntoni fengshui minulle kertoo nykyisestä elämäntilanteestani.

Kun avasin oven fengshuin opiskeluun, en tajunnut lainkaan, että avaan samalla monta muutakin ovea. Avasin oven kiinalaiseen astrologiaan, ja sen myötä myös länsimaiseen astrologiaan. Aloin kirjoittaa tätä blogia ja löysin taas kirjoittamisen ilon. Avasinpa vielä oven näkymättömiin energioihin, säteilyihin ja henkimaailmoihin. Maasäteilyyn perehtymisen myötä lähdinkin kulkemaan myös Esko Jalkasen viitoittamaa polkua ja kasvattamaan omaa henkistä bioenergiaani ja käyttämään sen antamia mahdollisuuksia maailman ja ihmisten eheytymiseen. 

Fengshuin myötä olen jopa alkanut jollain tapaa tehdä sisäistä selvitystyötä uskontoon nähden. Aiemmin ja aivan jo lapsena olin vakuuttunut siitä, että uskoontuleminen on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua, sillä silloin ihmisestä tulee ihme hihhuli, joka siteeraa Raamattua joka käänteessä ja kulkee ovelta ovelle käännyttämässä muita ja on varsinainen ilonpilaaja. 

Nyt olen ymmärtänyt, että järjestäytynyt uskonto on jotain ihan muuta kuin ihmisen sisältä kumpuava aito henkisyys ja rauhantahto. Jälkimmäinen on energian kiteytymistä yhteen muotoon, yhteen alkulähteeseen, yinin ja yangin kahtiajakautuneisuudesta takaisin taoksi, yhdeksi kokonaisuudeksi, elämänvoimaksi, chiksi. Kaikki siis palaa takaisin fengshuihin ja alkuenergiaan!

Fengshuin myötä olen oppinut tarkkailemaan ja havainnoimaan, miettimään ja pohtimaan. Olen oppinut kestämään paremmin epävarmuustekijöitä ja keskeneräisyyttä ja saanut jonkinasteista mielenrauhaa myös kriisien keskelle. Olen oppinut ymmärtämään, että elämä ei voi olla tuolla jossain täydellisenä odottamassa, vaan tässä ja nyt, epätäydellisenä.  

Fengshui-polulle astuttuani maisemat ovat avartuneet joka suuntaan ja olen oppinut mitä tarkoittaa karma, edelliset elämät ja sielunsopimus. Olen oppinut, että toteutamme kaikki elämäntehtäväämme, vaikkemme siitä mitään tiedäkään. Ja olen oppinut, että fengshui ei ole kuin ihmelääkenappi, joka heitetään huuleen ja jolla epätoivo poistuu. Se ei kuuraa puolestasi ikkunoitasi, kasvata lapsistani kuuliaisia kansalaisia tai tuo luoksesi ikuisesti kestävää rakkautta. Mutta toivottavasti se auttaa sinua hyväksymään itsesi, perheesi, taustasi ja elämänpolkusi. Se saa sinut tuntemaan, että olet saapunut vihdoin kotiin, reissussa ryvettyneenä, mutta kokemuksista onnellisena ja rikkaampana.

Mitä fengshui on siis tuonut elämääni, millaisia konkreettisia muutoksia on tapahtunut? Niin, luulen, että tässä vaiheessa jätän pallon sinulle, rakas lukija. Uskon, että ulkopuolisena blogini seuraajana saatat jopa nähdä sen selvemmin kuin minä itse.

Jos haluat ottaa askeleen omalla fengshui-polullasi, tietämättä lainkaan minne se sinut lopulta vie, niin minulla on sinulle ehdotus. Tule tutkimaan fengshuita yhdessä Sarin ja minun kanssa järjestämällemme viikonloppukurssille. Emme missään nimessä voi yhden viikonlopun aikana opettaa sinulle kaikkea sitä valtavaa tietomäärää mitä tuhatvuotinen oppi nimeltään fengshui pitää sisällään, mutta voit avata yhden oven ja ottaa yhden askeleen eteenpäin. Sillä sen voin sanoa, että jo se ensimmäinenkin askel fengshuin suuntaan on valtava harppaus.



PS: Muistathan lukea miten fengshui on muuttanut Sarin elämää! Kirjoituksen löydät pian täältä:

Sari Weckström: heinäkuun fengshui-blogihaaste


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti